چوب راش و کاربرد های آن

چوب راش و کاربرد های آن

چوب راش  اصطلاحی است که در ایران برای چوب هایی بکار می رود که در زبان انگلیسی beech نامیده می شود چوب راش یکی از انواع چوب ها است که در ایران بیشتر در جنگل های شمال کشور دیده می شود. حدود 24 تا 30 درصد حجم جنگل های شمال کشور را تشکیل می دهد. چوب راش ایرانی عموما در جنگل های نور و آستارا وجود دارد. یکی از ویژگی هایی که چوب راش دارد این است که در مناطق کوهستانی به خوبی رشد می کند و برگ های پهنی دارد. هر چه ارتفاع از سطح دریا بیشتر باشد چوب راش رشد بهتری دارد و تنه بزرگتری نیز خواهد داشت. تنه درخت راش به رنگ سفید است. درون این چوب در ایران به رنگ زرد تا قهوه ای تیره مایل به قرمز می باشد. در چوب های راش نوع خارجی رنگ درونی چوب کمرنگ تر است. یکی دیگر از مزایای این چوب ارتفاع زیادش می باشد که گاهی به 30 تا 35 متر می رسد. قطر این چوب حدود 5/1 متر تا 2 متر می باشد. عمر درخت راش به ۱۵۰ سال نیز می رسد. خصوصیت بارز چوب راش بافت آن می باشد. این چوب بافتی منسجم و یکنواخت دارد به همین دلیل بسیار خوش تراش است. این چوب در هنگام برش انعطاف زیادی دارد و نمی شکند.  چوب راش با وزن مخصوص (چگالی) حدود ۶۵۰ کیلوگرم بر متر مکعب از چوب های پهن برگ است و ساختار آن پراکنده آوند است. به همین دلیل بافت یکنواخت و خوش تراشی دارد و به عنوان یکی از معروف ترین و محبوب ترین چوب های بازار ایران در زمینه تولید نرده چوبی به شمار می آید؛

رشد درخت راش در سایه بسیار عالی است و در صورتی که سایه ی مناسب برای این درخت فراهم باشد کیفیت چوب راش و رشد آن بسیار مطلوب خواهد بود. نهال درخت راش در سرما و گرمای شدید رشد مطلوب و مورد نظر خود را از دست می دهد و چون درخت راش دارای ریشه های سطحی است، کوهستان محیط مناسبی برای رشد درخت راش محسوب می شود. چوب راش در مقابل رشد انواع قارچ و نفوذ حشرات مقاوم است و این یکی از ویژگی های مهمی است که باعث دوام و استحکام و استمرار استفاده از این نوع چوب در صنعت مبلمان شده است. چوب راش به راحتی ورقه ورقه شده و گزینه خوبی برای الوارگیری، روکش گیری و تخته های چندلایه است. از دیگر کاربردهای چوب راش ساخت ام دی اف با روکش چوب است. لازم به ذکر است که چوب راش در برابر رطوبت مقاوم نیست. این چوب ، در تعاریف علم چوب شناسی چوبی بدون بو و طعم به شمار می آید. البته حتما در هنگام کار با این چوب بوی منحصر به فردی را از آن حس خواهید کرد ولی در طبقه بندی چوب ها، جز چوب های معطر به حساب نمی آید.

چوب راش در ایران انواع زیادی ندارد , از انواع چوب راش در ایران میتوانیم به راش ایرانی , چوب راش ترکیه , چوب راش گرجستان و ارمنستان ( چوب راش روسی ) , چوب راش آلمان ( چوب راش پلمایر , ابالون ) را نام ببریم . اولین منبع چوب راش در ایران شهرک صنعتی خاوران بازار چوب ایران است و بعد از آن به اقصی نقاط کشور ارسال می شود .

چوب درخت راش ایرانی (Fagus orientalis) ریز بافت و دارای بافت همگنی است که این خصوصیت، مصرف این چوب را در صنایع مختلف بالا برده است. چوب راش ایران به خاطر این خصوصیات ذاتی به یکی از زیباترین گونه های راش تبدیل شده است که دارای نقوش زیبایی بوده و برای انواع مصارف پله ، نرده چوبی مناسب است.

چوب راش چوبی ایده آل برای نجاران و مبل سازان است. این چوب یکی از بهترین گزینه ها برای ساخت پایه میز و مبلمان می‌باشد , علاوه بر استفاده از چوب راش در صنعت مبلمان در درب سازی , بوفه سازی , ساخت پله و دست انداز , ساخت کفپوش و کف پله , انواع صندلی مانند صندلی های لهستانی , ساخت میز , منبت آماده چوب راش  نیز بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مهم ترین نکته در نگهداری و افزایش طول عمر چوب درخت راش، رطوبت مناسب و استفاده از روغن های جلا می باشد.

چوب راش - الوار چوب راش - بافت چوب راش

ویژگی ها این چوب شامل موارد زیر می شود


در دسترس بودن

 راش اروپایی در دسترس ترین چوب سخت در مناطق معتدل جهان است. اروپا دارای چوب سخت بیشتری نسبت به سایر نقاط جهان می باشد. برای مثال در حدود 57 درصد درختان موجود در کشور آلمان، درخت راش می باشند. با توجه به تولید زیاد این چوب در اروپا، همواره این چوب به مقدار زیاد در دسترس بوده و می تواند نیاز به چوب برای ساخت وسایل گوناگون را برآورده کند. این چوب بسیار مقرون به صرفه می باشد و می تواند برای ساخت کابینت های آشپزخانه، لوازم معماری، در و... .

پایداری

در حالی که بخش عمده ای از جهان کاهش چشمگیری در زمینه تعداد درخت راش را تجربه کرده است، جنگل های اروپا بیشترین درصد افزایش در تعداد درختان راش را داشته اند.  قوانین آلمان فدرال مصوب قرن ها پیش، مانند قانون جنگلداری و قوانین مشابهی که توسط دولت آلمان تصویب شده است ، تا این اطمینان را که مصرف این چوب از تولید آن بالاتر نرود را به وجود آورد. بازسازی فعال سهام جنگل بخش مهمی از این تلاش ها است، که در زمینه مدیریت پایدار بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

دوام

 چوب راش موجود در اروپا، چوبی بسیار قوی، سخت و بادوام است. در مقایسه با گونه های چوب سخت چوب آمریکای شمالی از مقاومت بالاتری برخوردار است. راش اروپایی برای بسیاری از کاربردهای صنعتی مانند مبلمان، کفپوش، قرقره، میز کار، صندلی و موارد دیگر استفاده می شود.

الوار چوب راش - کاربرهای چوب راش - جنس چوب راش

ماشین کاری

 اگرچه این چوب بسیار سخت و محکم است، اما نوع اروپایی آن از ویژگی های ماشین کاری مناسبی برخوردار است و دارای رنگ یکنواخت و ظرافت مناسبی است و می تواند به جای چوب های گران قیمت مثل چوب گردو و چوب ماهون برای ساخت مبلمان و صندلی ها استفاده شود. از ضایعات این چوب می توان برای ساخت روکش و یا تخته های چند لایه استفاده کرد.

هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده.

دیدگاه خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید!
دیدگاه شما با موفقیت ارسال شد. پس از تایید توسط مدیریت فروشگاه دیدگاه شما در لیست دیدگاه های این مطلب نمایش داده خواهد شد.