مراحل کاشت برنج

صدرا حسینی

16 آبان 1399
مراحل کاشت برنج

برای کشت برنج، زمین هایی که دارای خاک حاصلخیز و دارای ورودی آب مستقل هستند بسیار مناسب هستند. برای کاشت برنج ابتدا باید زمین را برای کشت برنج آماده کرد که این مرحله شامل دو بخش است. مرحله آماده سازی خزانه و مرحله آماده سازی زمین اصلی. مرحله آماده سازی خزانه را می توان به دو روش انجام داد: 1) ایستگاهی 2) مکانیزه.

در روش ایستگاهی محل خزانه باید به آب و زهکشی مناسب دسترسی داشته باشد آفتاب گیر باشد و همچنین فاقد آلودگی به علف های هرز و عوامل بیماری زای بوجود آمده از خاک باشد. خزانه به صورت جوی و پشته ای به طول 20 متر و عرض 2 متر آماده می گردد.

در روش مکانیزه مواد آلی خاک جعبه باید زیاد باشد(بالای 2 درصد) و درجه اسیدیته خاک (PH) آن باید بین 5 الی 6 باشد. خاک خزانه را می توان با سموم قارچ کش ضد عفونی کرد. خاک مورد نظر را پس از الک و ضد عفونی باید در جعبه ریخت.(قبل از بذر پاشی به ارتفاع 2 سانتی متر و بعد از بذر پاشی به ارتفاع 5 سانتی متر) البته از خاک آماده شده در زمین اصلی می توان در جعبه نشا استفاده کرد، که درجه اسیدیته مناسبی برای پرورش نشا دارد.

مرحله بعدی آماده سازی زمین اصلی است که شامل 3 مرحله 1) شخم اول 2) شخم دوم 3) شخم سوم  است. شخم اول سه هفته قبل از نشاکاری انجام می شود شخم دوم همراه با تیلر و تراکتور است و دو هفته قبل از نشا کاری انجام می گیرد و شخم سوم هم همراه با پادلینگ و مسطح کردن زمین است.

مرحله بعد مرحله انتخاب بذر مناسب است که معمولا توسط  کشاورزان پیشرو انجام می شود.

مرحله دیگر میزان بذر انتخابی است که در روش ایستگاهی 40 تا 60 کیلوگرم بذر برای ارقام محلی و اصلاح شده مناسب است اما در روش مکانیزه 180 الی 200 گرم بذر جوانه دار برای ارقام محلی در هر جعبه و 150 گرم بذر جوانه دار شده برای ارقام اصلاح شده پر محصول در هر جعبه توصیه می شود.

سپس با استفاده از محلول آب نمک با معیار شناور بودن تخم تازه اقدام به سبک و سنگین کردن بذر ها می کنند و بذر های پوک و نارس از آن ها جدا می شود. و بعد از آن با استفاده از آب معمولی نمک ها را چندین بار از بذر ها شستشو می دهند.

در مرحله بعد بذر ها را به مدت 24 ساعت در آب می خیسانند و پس از آن 24 ساعت دیگر آن را در محلول سمی قارچ کش قرار می دهند تا ضد عفونی شود.

پس از ضد عفونی کردن بذر ها، آن ها را در یک محل گرم (گرم خانه) قرار می دهند که درجه حرارت بین 25 تا 30 درجه باشد.  برای این که بذر همچنان مرطوب بماند آن را با آب ولرم آب پاشی می کنند و سپس بذر ها به مرحله کاشت می رسند:

در این مرحله باید بذر ها را در خزانه کاشت. شرایط این کار به صورت زیر شرح داده می شود:

تراکم بذر ها در هر متر مربع باید بین 100 تا 150 باشد. تمامی کودهای سوپرفسفات تریپل و سولفات پتاسیم به همراه 5/0 کیلوگرم کود اوره باید قبل از آخرین مرحله آماده کردن خزانه به زمین داده شده و با خاک مخلوط شوند.سپس بذر ها را می کارند و آن را سمپاشی می کنند.

مرحله بعد کشت در زمین اصلی است. عمق کاشت در حد 2 تا 3 سانتی متر مناسب است. و با توجه به توصیه های متخصصین کاشت برنج، باید به نکات و توصیه های مهم توجه داشت.

پس از مرحله کاشت برنج باید به مساله داشت و نگهداری از آن پرداخت. که شامل اعمال نامبرده است: آبیاری، هوادهی، کود دهی و مبارزه با علف های هرز.

برای کاشت برنج در زمین اصلی در ابتدا تا حدود یک ماه به غرقابی نیاز است و پس از آن به صورت تناوبی این امر انجام می شود. به دلیل آب دهی مداوم رشد علف های هرز نیز افزایش می یابد پس باید به از بین بردن علف های هرز اقدام کرد.

پس از مرحله داشت و نگهداری برنج نوبت مرحله برداشت برنج است یکی از روش های برداشت برنج برداشت محصول به صورت دستی و روش دیگر استفاده از کمباین است. که با توجه به شرایط زمین و بسیاری از نکات دیگر یکی از این روش ها را انتخاب می کنند.

پس از مرحله برداشت برنج را باید خرمنکوبی کرد. در عملیات خرمنکوبی استفاده از خرمنکوب های مناسب مانند خرمنکوب های جریان محوری و تنظیم درست آنها می تواند باعث کاهش ضایعات خرمنکوبی گردد.برای خرمنکوبی باید از خرمنکوب یا کمباین مخصوص شالی استفاده کرد.

به کلیه عملیاتی که پس از خرمنکوبی به منظور تبدیل شلتوک به برنج سفید صورت می گیرد، فرآیند تبدیل برنج گفته می شود و شامل خشک کرد، تمیز کردن، پوست کندن، سفید کردن، براق کردن و درجه بندی می باشد.

و در نهایت طی مراحل متمادی  برنج، غذای لذیذ و محبوب وارد خانواده های ایرانی و سر تاسر جهان می شود می شود.

 

هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده.

دیدگاه خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید!
دیدگاه شما با موفقیت ارسال شد. پس از تایید توسط مدیریت فروشگاه دیدگاه شما در لیست دیدگاه های این مطلب نمایش داده خواهد شد.