ویدیو صید ماهی در دهانه رودخانه فریدونکنار

صدرا حسینی

07 اسفند 1399

در آخرین ماه امسال صیادان خوش شانس بودند و طوفان و امواج دریا به کمک آنها آمدند. ماهی های سفید درشتی که به واسطه امواج طوفانی دریا به سمت ساحل کشیده شده بودند توسط تورهای ماهیگران (در زبان مازنی به تورهای ماهیگیری سالیک می‌گویند) صید شدند. دقیقا در روزهای نزدیک شب های عید نوروز که طبق سنت سفره های مازندرانی ها با غذای خوشمزه سبزی پلو و ماهی پر می‌شود.

صید ماهی توسط تعاونی های پره ماهی در فریدونکنار

هرساله ساکنین بومی شهرستان فریدونکنار پس از پایان فصل کشاورزی و کشت برنج در پایان تابستان، برای تامین درامد خود شروع به صید ماهی در سواحل و رودخانه شهرستان فریدونکنار می‌کنند. فریدونکنار که بازار ماهی فروشان آن نیز شهرت فراوانی برای توریست ها و ساکنین این شهر دارد، یکی از قطب های صید ماهی در استان مازندران است. هر ساله پس از اعلام دوره صید ماهی بصورت مجاز که معمولا در ابتدای فصل پاییز می باشد و تا پایان فصل زمستان ادامه دارد، ماهیگیران سخت کوش و زحمت کش با تحمل سرما و سختی انجام این کار دل خود را به دریا میزنند تا بلکه بتوانند ماهی مصرفی ساکنین شهرستان فریدونکنار و سایر شهرها را صید و تامین کنند.

کفال، سفید و کپور مهم ترین گونه های ماهیان استخوانی دریای خزر هستند. ماهی کفال بیشترین میزان صید ماهیگیران مازندرانی را در فصل پائیز و اوایل زمستان تشکیل می دهد و از بهمن ماه به بعد هم ماهی سفید در صدر صید قرار می گیرد.

شروع دوره مجاز صید ماهی امسال در فریدونکنار از ۲۰ ام مهر ماه بود و تا ۱۵ ام فروردین سال ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت. طبق گزارشات مسئول امور شیلات شهرستان فریدونکنار، آقای جعفر احسانی، صید ماهی در فریدونکنار نسبت به سال گذشته حدود ۴۰ درصد کاهش داشته که دلایل این کاهش را آلودگی رودخانه های منتهی به دریا و نیز صید غیر مجاز در دوره صید ممنوع اعلام کرد.

بسیاری از ماهیان در اواخر شهریور و اوایل مهر اقدام به تخم‌ریزی می‌کنند که اگر در این زمان‌ها صیادان غیرمجاز یک ماهی مولد را صید کنند در واقع موجب مرگ بیش از ۷۰ هزار ماهی شده است.

صید ماهی در فریدونکنار

دیدگاه بازدیدکننده ها

اعظم ساسانی

ممنون از اینکه که در رابطه با صید ماهی در فریدونکنار گذاشتین. باعث میشه جاذبه های شهر فریدونکنار بهتر دیده بشن پیگیر مطالب جذاب مجله اینترنتی شما هستم 👏👏

3 سال پیش

صدرا حسینی

خواهش میکنم! ممنون از توجهتون

3 سال پیش

دیدگاه خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید!
دیدگاه شما با موفقیت ارسال شد. پس از تایید توسط مدیریت فروشگاه دیدگاه شما در لیست دیدگاه های این مطلب نمایش داده خواهد شد.