معرفی گردشگری شهرستان فریدونکنار (مرکز برند برنج ایرانی)

صدرا حسینی

21 اردیبهشت 1399
معرفی گردشگری شهرستان فریدونکنار (مرکز برند برنج ایرانی)

ریشه در تاریخ


لغت فریدونکنار مرکب از "فریدون" و "کنار" است. این شهر بندری است قدیمی که زمان آن را به فریدون جم، نبیره جمشید جم نسبت می دهند. در تاریخ آمده است:" هنگامی که کاوه آهنگر بر ضحاک چیره می شود و فریدون ضحاک را می کشد سپاهی گرد می آورد و قسمت جنوب خزر را تسخیر کرده، در کنار ساحل جنوبی محلی را برای اطراق خود انتخاب می کند." اینگونه است که شهر فریدونکنار از اسم فریدون و پسوند کنار به معنی گرفتن یا اطراق کردن فریدون نامگذاری شده بنا نهاده می شود. در برخی از کتب تاریخی مازندران و طبرستان از این شهر به عنوان "فریکنار" نام برده شده و در گذشته "مشهدسر دوم" هم نامیده شده است. بنابراین قدمت فریدونکنار طبق آثار تاریخی که تاکنون کشف شده حداقل 3800 سال است. قصر فریدون شاه شاخص ترین مدرک این ادعاست که آثار آن میان شالیزارهای جنوب شرق این شهرستان قرار دارد و به قلاکتی مشهور است. وجود بناهای کهنی مثل امامزاده محمد در تکیه معصوم زاده و گورستان قدیمی شهر گواه تاریخی بودن فریدونکنار است.

زیارت در فریدونکنار


در فریدونکنار به دریا، تالاب و پرندگان بسنده نکنید اهل زیارت که باشید می توانید به دیدار بقعه امامزاده سید محمد(ع) بروید این بقعه سی سال پیش "آسوته سر" خوانده می شد و گورستان قدیمی نیز در اطراف آن قرار داشت. در سال 1272 هجری قمری زمان فتحعلی شاه بر اثر زلزله شدید ویران شد و گنبد مخروطی آن از بین رفت بعد ها این بقعه دوباره بازسازی شد.

مسجد جامع، بنایی قدیمی است که کتیبه ای بر آن نوشته شده بود. در کتاب "از آستارا تا استر آباد" عنوان شده" ارباب محمود فریدونکناری این کتیبه را وقف کرد" مسجد از زیبایی بسیاری برخوردار است.

مسجد سجاد(ع) که در قسمت مدخل ورودی در شرق فریدونکنار قرار دارد از قدیمی ترین اماکن مذهبی به شمار می رود که مدفن تعدادی از شهدای دفاع مقدس و مدافعان حرم نیز هست.

مسجد جامع فریدونکنار، مکان های زیارتی و مذهبی فریدونکنار.

جنگلی دیدنی


جنگل 60 هکتاری جزین در روستاهای جزیم، اوکسر و زاهدکلا در 13 کیلومتری مرکز شهرستان از پوشش جنگلی خوبی برخوردار است. وجود رودخانه زیبا از دل جنگل جزین و سقاتالار جزین جلوه ویژه ای به این منطقه سرسبز بخشیده است. اهل روستاگردی که باشید روستاهای کم نظیر اینجا ترغیبتان می کند اقامت و ماندن در خانه های روستاییان را امتحان کنید.

جنگل های سرسبز فریدونکنار، جنگل زاهدکلا، جنگل اوجاکله، جنگل های جزین

جشن های محلی


جشن های ملی و بومی در این منطقه مثل دیگر نقاط مازندران پابرجاست. از جمله این جشن ها می توان به جشن عید نوروز، عید غدیر خم، چهارشنبه سوری و جشن تیرماه سیزده شو اشاره کرد. در آخرین چهارشنبه هر سال مردم بویژه کودکان و نوجوانان کلش(ساقه های خشک شده) در هفت یا سه نقطه روشن کرده، از روی آن می پرند و جمله "سرخی تو از من زردی من از تو" را تکرار کرده و به شادی به استقبال نوروز می روند. جشن تیرماه سیزده شو همان جشن معروف ایرانیان باستان است که در تاریخ باستانیان طبری مصادف با دوازدهم آبان برگزار می شود. در این شب افراد فامیل در خانه ای دور هم جمع شده و انواع شیرینی، تنقلات و میوه ها را تهیه و میل می کنند. در این شب به یاد ماندنی خواندن آوازهای محلی، گفتن داستان های قدیمی از طرف مسن تر های مجلس و گرفتن فال حافظ مرسوم می باشد.

ساحل ماسه ای


فریدونکنار حدود 9 کیلومتر ساحل ماسه ای دارد که نزدیک به 80 درصد آن آزاد است. برای راه رفتن روی ماسه های نرم هر وقت که دلتان خواست می توانید به فریدونکنار بیایید از تابستان گرم که فصل شناست تا زمستان سرد که تماشای موج های بلند دریا خوشحالتان می کند. اطمینان داریم چشم اندازهای فریبای این ساحل ترغیبتان می کند دوباره و چندباره به این شهر بیایید. دسترسی به ساحل هم آسان است، دریا همین نزدیکی است، دیوار به دیوار شهر. اینجا نه یخبندان به معنای واقعی کلمه وجود دارد و نه روزهای خیلی داغ. آب و هوا معتدل است و تابستان البته کمی شرجی. در ساحل که ایستاده باشد نسیم بادهای محلی نوازشتان خواهد کرد. علاوه بر شنا در مناطق مجاز می توانید با قایق ها، شناور ها و کشتی های تفریحی گشتن در دریا را هم تجربه کنید اگر تاکنون تجربه نکرده باشید. تفریحات دریایی یکی دیگر از فرصت های خوب فریدونکنار برای گردشگران است.

سواحل ماسه ای فریدونکنار، سواحل شنی فریدونکنار، سواحل آبی و چشم نواز فریدونکنار

خزرشهر معروف ترین شهرک ساحلی ایران


در شهرستان فریدونکنار شهرک های ساحلی زیبایی وجود دارد که در دوره پهلوی برای رفاه حال مسافرین در این شهر بنا شده است. از دورترها فریدونکنار بعد از چالوس به دلیل شرایط منحصر بفرد ساحلی انتخاب دوم گردشگران بوده است. اوایل دهه 40 بعد از افتتاح جاده هراز ابتدا شهرک دریاکنار و سپس خزرشهر شامل دو بخش خزرشهر شمالی و جنوبی تاسیس شد. خزرشهر جنوبی روبروی خزرشهر شمالی در آن سوی جاده مابین بابلسر و فریدونکنار قرار دارد. خزرشهر شمالی آرام تر و دنج تر است. زمین های والیبال، بسکتبال، دو زمین تنیس و پارک بازی کودکان، رستوران، کافی شاپ و... از امکانات خزرشهر است. ورود به شهرک نیازمند به کارت ورود است و برای عموم آزاد نیست و مالکان یا میهمانان آنان با هماهنگی امکان ورود دارند. شهرک فرزادشهر نیز با امکانات اقامتی و تفریحی در غرب فریدونکنار همواره پذیرای مهمانان خارج از شهر و کشور است.

خزرشهر شمالی، خزرشهر جنوبی، فریدونکنار، شهرک های بزرگ فریدونکنار

یک رودخانه، دو پل


رودخانه مرکز شهر، فریدونکنار را به دو قسمت شرقی، غربی تقسیم می کند. رودخانه از پیوستن انشعابات کوچک تر " ولیک رود" و " مهلبان رود" تشکیل شده است. در بازدید از فریدونکنار دقایقی کنار این رودخانه تامل کنید، ضرر نمی کنید. پل فلزی بر روی " باریک رود" (هراز)، در اوایل قرن اخیر توسط مهندسین آلمانی ساخته شده است.

پل فریدونکنار، پل فلزی، باریک رود

تالاب ها، یکی زیباتر از دیگری


فریدونکنار دارای دو تالاب به نام های "فریدونکنار" و "لپو" است این شهر به " تالاب شهر" نیز شهرت دارد. تالاب ها اکوسیستم های حیاتی و زیستگاه پرندگان مهاجر هستند که به دلیل تامین بخشی از پروتئین مورد نیاز، ذخیره سازی آب زراعی، تغذیه سفره آب زیرزمین، کاهش بار آلودگی، تلطیف هوا و جاذبه های گردشگری حائز اهمیت است.

تالاب لپو در جنوب شرقی فریدونکنار و با فاصله دو کیلومتری از شهر در زمین های کشاورزی واقع شده است. لپو در تمام فصول لبریز آب است و در هوا پذیرای پرندگان مهاجر می شود که در نوع خود کم نظیر است. در فصول گرم نیز با ایجاد مناظری زیبا و محیطی مطبوع به جاذبه دیدنی تبدیل می شود.

پناهگاه حیات وحش فریدونکنار نیز منطقه حفاظت شده ملی است آببندانی 64 هکتاری که در شرق منطقه تیراندازی ممنوع فریدونکنار بین روستای رودبست و دامگاه فریدونکنار واقع شده است. مردم محلی آن را "لاپویه فریدونکنار" می نامند. تالاب فریدونکنار بیست و دومین تالاب بین المللی ایران است که در کنوانسیون رامسر ثبت شده است. این تالاب بر خلاف تالاب میانکاله در شرق مازندران تالابی خصوصی است و حفظ آن توسط مردم از اهمیت بویژه ای برخوردار است. این شهر دارای چهار دامگاه است دامگاه فریدونکنار شکلی نامنظم و تکه تکه دارد که از شمال به شهر فریدونکنار، از جنوب  به جاده خط گاز و از شرق و غرب به نهرهای "سوته کال" و "هکرته کال" محدود می شود. دامگاه دایره شکل "ازباران" در جنوب منطقه دامگاه "سرخرود شرقی" و دامگاه "سرخرود غربی" در غرب منطقه تیراندازی فریدونکنار قرار دارند.

امید و آرزو، درنا های اهل سیبری، درنا های مهاجر، پرندگان مهاجر، تالاب های فریدونکنار

آب بندان های شهر


پس از برداشت محصول برنج در پایان پاییز، بعضی از کشتزارها زیر آب می روند و آب بندان هایی را در طول زمستان تشکیل می دهند. مکان این آب بندان ها ثابت است، چون دارای خاک ریزهای بلندتر و محکم تری برای نگهداری آب پس از پایان کشت و کار هستند. در حاشیه جاده های فریدونکنار چند آب بندان دائمی وجود دارد که مکان های تغذیه ای مهمی برای پرندگان آبزی ساکنند و دامگذاری در آن ها متراکم است. این آب بندان ها در زمستان به محل پرورش ماهی هم تبدیل می شوند. احتمالا دیگر دلیل اصلی مرغوب بودن برنج فریدونکنار را فهمیده اید، مزارع برنج با حضور پرندگان و ماهی ها جان می گیرند و خاک قوت دارد. می توانید در فصل کشت شالی با دیدن سبزی بی نهایت زیبای آب بندان ها چشم ها را نوازش دهید.

دوماچال


"دوما" عبارتی روسی به معنی محل اجتماع است و "دوماچال" یکی از روش های سنتی صید با قدمتی بیش از 300 سال برای صید پرنده، علاوه بر کمک اقتصادی به مردم منطقه باعث حفظ تعادل جمعیت پرندگان نیز می شود. در دوماچال صدمه ای به گونه های نایاب پرندگان وارد نمی شود. دوماچال برکه مثلث شکل کوچک تشکیل شده از نی است. دومادار با استفاده از یک قایق کوچک یا تیری چوبی، مرغابی های تربیت شده را از جایگاهشان در امتداد آبراهی که در مجاورت دیوار ساخته شده از نی قرار دارد، خارج می کند. در ته آبراه، مرغابی ها وارد گودال کوچکی می شوند. در اینجا دری وجود دارد که بسته می شود تا مرغابی ها را در آن نگه دارد. دومادار نیز وارد این گودال می شود و از پشت دیوار نی، وسط دامگاه را به دقت زیر نظر می گیرد. وقتی مرغابی های وحشی نزدیک منطقه او به پرواز در می آیند، دومادار با دقت و مهارت مرغابی های تربیت شده را به سوی آن ها به پرواز در می آورد. در بعضی موارد مرغابی های اهلی به مرغابی های وحشی می پیوندند و آن ها را به برکه خود در دوماچال می آورند. به محض نشستن مرغابی های وحشی دومادار با کشیدن ریسمان روی حوضچه، تور می اندازد و مرغابی های وحشی صید می شوند. کارشناسان میراث فرهنگی معتقدند سازه مهندسی دوماچال دانش بومی افراد خلاق منطقه در بیش از 300 سال پیش است که به عنوان میراث ناملموس ملی در حال ثبت است.

در دوماچال پرزاد و ولدترین پرندگان مهاجر شکار می شوند و مراسم دوما آنقدر دیدنی است که اگر اهل اکوتوریسم باشید تماشای آن را از دست نمی دهید. این سال ها خاصه در روز جهانی تالاب ها، فریدونکنار میزبان تعداد زیادی از گردشگران علاقه مند بوده است. دوماچال به قدری جالب و شگفت انگیز است که پای مستندسازان را به فریدونکنار باز کرده است. به خاطر زیبایی مراسم نام "صید شاعرانه" را هم روی آن گذاشته اند.

دوما چال، پرندگان مهاجر، اردک، صید پرندگان، روش سنتی صید پرندگان، تالاب های فریدونکنار

صدای فلوتی امید


فریدونکنار در جوامع بین المللی نامی آشناست، می پرسید چرا؟ تنها زیستگاه بین المللی درنای سیبری، در ایران و یکی از چهار زیستگاه درنای سیبری جهان در این شهر بندری قرار دارد. نادر ترین موجود زنده ایران، زمستان ها را در تالاب های فریدونکنار می گذراند. زمستان سال 1386 سه درنای سیبری وارد این تالاب هاشدند که متاسفانه یکی از درناها بر اثر شلیک گلوله از بین رفت. یک سال بعد در زمستان 1387، دو درنای سیبری باقی مانده امید و دیگری درنای ماده آرزو دوباره به فریدونکنار برگشتند. در آن سال نیز درنای ماده به دلیل نامعلومی از بین رفت و ناپدید شد. درنای سیبری دارای سه جمعیت شرقی، مرکزی و غربی بود. جمعیت مرکزی که از سیبری به هندوستان مهاجرت می کرد کاملا از بین رفته است. جمعیت غربی درنای سیبری در گذشته وارد ایران می شدند. در واقع امید آخرین بازمانده جمعیت غربی درنای سیبری به شمار می رود که پس از مرگ درنای ماده از زمستان سال 1387، 10 سال پیاپی را به تنهایی صدها کیلومتر پرواز و مهاجرت زمستانه می کند و وارد تالاب فریدونکنار می شود.

آذر، ماه آخر پاییز می توانید با تورهای پرنده نگری به فریدونکنار بیایید و این پرنده زیبا که 140 سانتی متر قد دارد را ببینید و صدای آرام، آهنگین و فلوت مانندش که شبیه کروک کروک است را بشنوید. این پرنده سفید که انگار ماسک قرمز تیره ای از نوک منقار تا پشت چشمش کشیده شده، با پاهای قرمز، اواخر اسفند ماه فریدونکنار را به مقصد خانه ییلاقیش در شمال روسیه ترک می کند. بنابراین حدود 4 ماه فرصت دارید رقص باشکوه درنای نادر را تماشا کنید.

امید، درنای سیبری، درنای مهاجر، امید و آرزو، تالاب های فریدونکنار

مرغکان مهاجر


فریدونکنار است و تالاب و پرنده. به جز امید انواع غاز، مرغابی، قو، باکلان، پرلا، کشیم، حواصیل، پلیکان، قره غاز، شاهین، عقاب دریایی و عقاب شاهی در این تالاب زندگی می کنند. مشهورترین پرندگان جلگه خزر، پرندگان آن است. موقعیت این جلگه که محل برخورد مسیرهای کوچ پرندگان از نقاط مختلف آسیا و اروپاست تعداد قابل ملاحظه ای از پرندگان مهاجر را به خود جذب می کند. فریدونکنار یکی از بزرگترین مکان های زمستان گذرانی پرندگان در جهان است. موسسه بین المللی زندگی پرندگان، این منطقه را به عنوان " پناهگاه مهم پرندگان در خاورمیانه" می داند که 62.5 درصد از جمعیت پرندگان آن را گونه های مهاجر تشکیل می دهند. در این شهر می توانید حدود 109 گونه پرنده در منطقه تیراندازی ممنوع فریدونکنار که 61 گونه پرندگان آبزی مهاجر از 17 تیره و بیش از 40 گونه دیگر از 22 تیره پرندگان را ببینید.

زمستان که باشد، خروس کولی، زرده پره و سهره آنقدر فراوان است که ممکن است چندتایی از آن ها روی شانه هایتان لحظه ای دم بزنند. برای رفتن به تالاب باید از جاده فریدونکنار به آمل یا بزرگراه بابلسر به بابل استفاده کنید. در سفر به تالاب به چکمه های بلند و لباس های مقاوم به آب نیاز دارید. در اطراف تالاب درختان شمشاد، بید، داغداغان و زبان گنجشک را می توان مشاهده کرد. اینجا دوباره به آسمان نگاه کنید انگار اولین بار است که کرانه ناپیدایش را دیده اید. دسته های کوچک و بزرگ پرنده را می بینید؟ شور پرواز مرغکان مهاجر را چطور؟ با گوش نیوشا آواز نشاط انگیز را بشنوید.  سرحال آمدید؟ حالا می توانید برای روزهای در پیشتان نغمه و آواز توشه بردارید. حواستان باشد عمق این تالاب در زمستان ها به حداکثر اندازه خود می رسد. اگر هوس رفتن به درون تالاب را کردید قسمت های عمیق تالاب بیش از دو متر عمق دارد.

فرصتی کم نظیر برای پرنده نگران


یکی از راه های امرار معاش فریدونکناری ها از گذشته های دور تا اکنون صید پرندگان پرتعداد مهاجری است که به تالاب های منطقه می آیند. به روش های مختلف، سنتی و واقعا دیدنی. شکار پرندگان به شیوه های کرس، گذر، شو دوم و دوما انجام می شد. اگر به صید مجاز و سنت های قدیمی علاقه دارید اینجا فرصت کم نظیری برای شما مهیاست. دوماچال معروف ترین نوع صید در فریدونکنار است.

باغ پرندگان


اگر به هر دلیلی نتوانستید از پرندگان در تالاب ها دیدن کنید شرایط تماشا و غذا دادن به آن ها در باغ پرندگان فریدونکنار در هر فصلی از سال فراهم است. این باغ با مساحت 3000 متر و مدیریت آقای آزادی در 24 متری نوار ساحلی، محل نگهداری تعداد زیادی از پرندگان کمیاب منطقه، چهره ای متفاوت به این قسمت شهر داده است. شمار زیادی از گردشگران شهری در طول سال از این باغ جذاب بازدید می کنند و زیر تاثیر زندگی شگفت انگیز پرندگان قرار می گیرند.

باغ پرندگان فریدونکنار، پرندگان مهاجر، درنای سیبری

شوق زندگی در بازار


اگر فریدونکنار تنها یک جاذبه داشته باشد، آن یکی بازارهای متعدد این شهر است. قول می دهم دلتان بخواهد یک روز کامل را در این بازارهای رنگارنگ بگذرانید و از گشتن و خرید سیر نشوید. شاید فقط بخاطر این بازار های شورانگیز دوباره و دوباره به فریدونکنار برگردید. باور کنید با کلمه و تصویر نمی توان حس خوب زندگی را برایتان تداعی کرد. باید ببینید تا هیجان هستی را درک کنید.

بازار روز فریدونکنار، بازار فریدونکنار، برنج فریدونکنار.

خمسه بازار

در سال های دور، چهل روز بعد از عید نوروز افرادی از ولایات مختلف برای داد و ستد به فریدونکنار که در غرب رودخانه قرار داشت می آمدند و از آنجایی که به مدت پنج روز به خرید و فروش اجناس و کالاها می پرداختند، این بازار خمسه بازار نامیدند.

بازار روز و هفته بازار

فریدونکنار یک بازار روز دارد که در مرکز شهر واقع شده است. بازاری هفتگی هم وجود دارد که در روزهای شنبه برگزار می شود که مردم از فریدونکنار، روستاها و حتی شهرهای اطراف برای خرید و فروش کالاهای خود به آن مراجعهمی کنند. آنقدر خوردنی های تازه و خوشمزه، سبزی های محلی، انواع ترشی، مربا، رب و ... در این بازار می بینید که نمی دانید از کدام بچشید یا کدام را بخرید. بهار که باشد میوه های نوبرانه بهار، تابستان سبدهای رنگارنگ انجیر و گلابی، پاییز و زمستان میوه های رنگین فصلی مثل پرتقال، انار، نارنگی، ازگیل، سیب، لیمو، خرمالو و... در طبق های کوچک و بزرگ که فروشندگان اغلبشان زنان پرتلاش روستایی هستند، به وجدتان می آورد.

بازار روز فریدونکنار، برنج فریدونکنار،بازار روز شهیدان رسولی فریدونکنار، شهرداری فریدونکنار

برند ملی "برنج" فریدونکنار


بارندگی هایی که خوشبختانه تعدادشان کم نیست، زمین حاصلخیز و جلگه ای، فریدونکنار را به کشتگاه مستعد برنج و حبوبات تبدیل کرده است. اگر با برنج های ایرانی آشنا باشید حتما اسم ارقام برنج فریدونکنار خاصه "طارم" در شمار مرغوبترین برنج های کشور را شنیده اید. برنج این شهر را جزء سالم ترین برنج های ایران بلکه جهان می آورند. خرداد ماه سال 1396 به ثبت ملی رسید و دارای نشان جغرافیایی برنج فریدونکنار شد. چرا؟ تالاب های فریدونکنار بر خلاف سایر تالاب های دیگر کشور فصلی بود و در واقع تالاب های فریدونکنار همان زمین های شالیزاری هستند که در فصل پاییز و زمستان مکان امنی برای انواع پرندگان مهاجر مهیا می کنند. وجود این پرندگان به مدت 5 تا 7 ماه در شالیزارهای فریدونکنار، باعت تزریق مقادیر زیادی فضله  و کودهای پرندگان به صورت تدریجی به شالیزار شده و این کود های طبیعی به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی ازت و فسفر موجب غنی شدن خاک شالیزارهای منطقه می شوند و مصرف انواع کودهای شیمیایی را به حداقل می رساند. پرندگان با تغذیه انواع حشرات و کرم ها نیاز به مصرف سموم برای دفع آفات به مزارع را به حداقل می رسانند، بنابراین محصول به دست آمده ارگانیک است. برنج فریدونکنار طعم و عطری ویژه و هضم راحتی دارد. خوش پخت است و بیشتر از سایر ارقام محلی قد می کشد. درصد ترک خوردگی و میزان چسبندگی آن نیز بعد از پخت به مراتب کمتر است. فریدونکناری ها در سال بیش از 150 هزار تن برنج صادر می کنند. برنج فریدونکنار به دلیل مرغوبیت و مورد پسند بودن همگان به ثبت ملی رسیده است.

یک راسته مروارید


به راسته برنج فروشان، این مروارید سپید در خیابان ولیعصر بروید و کمی برنج سوغات بردارید، بی تردید بار دیگر مشتری آن می شوید. برنج برند فریدونکنار جزء خوش عطرترین و بهترین برنج های ایران است. یکی دیگر از جاذبه های فریدونکنار دیدن فعالیت کارخانه های شالیکوبی است. حدود 30 شالیکوبی به شما این فرصت را می دهد که مراحل تبدیل شالی به برنج را ببینید. تماشای مناظر دیدنی و گاه رویایی مزارع برنج در بهار و تابستان، فرصت و غنیمت دیگری است برای اینکه به فریدونکنار بیایید و از جلوه این دشت های سبز و طلایی، حال خوب ارمغان ببرید.

یک بازار ماهی


می دانیم که بازار ماهی کم ندیده اید ولی بازار ماهی فریدونکنار چیز دیگری است. هیچ شهری از مازندران و بلکه کشور وجود ندارد که این تعداد آبگیر، آب بندان، تالاب و البته دریا را کنار هم جمع کرده باشد. یکی از بزرگترین بازارهای ماهی مازندران در این شهر واقع شده، گاهی مردم از دیگر نقاط استان برای خرید ماهی خود به این شهر می آیند. بازار ماهی فریدونکنار در فصول مجاز صید ماهی رونق بیشتر و دیدنی تری دارد. در این روزها تعداد پر شماری از گردشگران ساحلی چه آن هایی که مقصدشان فریدونکنار بوده و چه کسانی که از اینجا عبور می کنند طالب خرید ماهی اند. انواع ماهی دریا و آب بندان های شمال را در این بازار پیدا می کنید، اما ماهی های کفال، کپور، سفید و کولی طعم دیگری دارند. ماهی از این بازار پررونق به بازارهای داخل استان و تهران صادر می شود. اگر شرایطتان برای خرید ماهی تازه مهیا نبود می توانید ماهی شور بخرید. یک پیشنهاد ویژه؛ حداقل یک وعده در رستوران های این شهر ماهی میل کنید. مزه ماهی شکم پر را از یاد نخواهید برد.

فریدونکنار، ماهی، بازار ماهی

ماهی شکم پر


شمال است و دریا و ماهی. با اهل این خطه که آشنا باشید می دانید ماهی از دورترها تاکنون یکی از غذاهای اصلی مردم این ناحیه و حتی قوت لایموت تعدادی از ساکنان کرانه خزر بوده است. هم اکنون هم می توان ماهی های سفید، کفال، کپور، کولی کلیکا، سوف، اوزون برون، فیل و تاس ماهی را از دریا صید کرد هرچند شمارشان کم شده. در آب بندان های حوضچه ها و رودخانه ها هم اردک ماهی که به زبان محلی به آن چکاب می گویند و قزل آلا و کپور پرورش می دهند. مازندرانی ها به شیوه های مختلف ماهی را می پزند، از کباب تا سرخ کردن آن در روغن داغ. ماهی شکم پر چشم نواز و اشتها برانگیز را طبق معمول با ماهی سفید درست می کنند اما ماهی کپور یا اورنج و قزل آلا هم جزء ماهی هایی هستند که شکم پر می شوند. موادی که شکم ماهی را تشکیل می دهند همان ترکیب شکم پر مرغابی و مرغ است؛ سبزی های معطر شامل اناریجه دو برابر سایر سبزی ها، زلنگ، جعفری، گشنیز، نعنا، مغز گردوی آسیاب شده، رب انار ترش، پودر انار ترش، سیر و پیاز. در مناطقی اشپل را هم به این ترکیب اضافه می کنند. ماهی شکم پر سرخ می شود اما اگر آشپز تبحر کافی در طبخ داشته باشد می تواند آن را با روغن کمتر در داخل فر بپزد. در کنار ماهی که طبعی سرد دارد سیرترشی با طبعی گرم قرار می دهند. می توان برای کم کردن سردی طبع این غذا مقداری شیره انگور و روغن زیتون را به شکم پر اضافه کرد و یا در تزیین غذا به کار برد. ماهی شکم پر را با برنج سفید و سبزی پلو می خورند. در منوی بیشتر رستوران های استان ماهی شکم پر پیدا می شود و یا حداقل نوعی ماهی که به یکی از شیوه های یاد شده پخت شده است. پیشنهاد می کنم خوردن ماهی سفید و در صورت نبود آن قزل آلا را از دست ندهید. حتما شنیده اید که ماهی جزء سالم ترین غذاهای دنیاست و سرشار از پروتئین و بهترین منبع اسید های چرب و امگا سه.

هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده.

دیدگاه خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید!
دیدگاه شما با موفقیت ارسال شد. پس از تایید توسط مدیریت فروشگاه دیدگاه شما در لیست دیدگاه های این مطلب نمایش داده خواهد شد.