روش صحیح دم کردن چای ایرانی

صدرا حسینی

05 مرداد 1399
روش صحیح دم کردن چای ایرانی

دیر رنگ گرفتن چای اصیل سنتی ایرانی نشانه نامرغوب بودن چای طبیعی نیست بلکه این خاصیت ذاتی اغلب گیاهان دارویی با ارزش همچون گل گاوزبان، آویشن و... می باشد. با وجود کیفیت بالای چای خالص ایرانی و عاری بودن از هرگونه اسانس و ماده افزودنی و فواید بسیاری که دارد، هنوز جایگاه خود را در سبد خانوار هموطنان عزیزمان پیدا نکرده است.یکی ازدلایل عمده آن شاید، کم حوصلگی و عدم آشنایی کامل نسبت به شیوه اصولی طبخ چای مخصوصا چای سنتی و طبیعی ایرانی می باشد که نقش تعیین کننده در رنگ و عطر و کیفیت چای دم کشیده دارد. اما با رعایت برخی نکات می توان یک چای خوش رنگ و خوش طعم به ارمغان آورد.

چای ایرانی درجه بندی های مختلفی دارد که هنگام دم کردن، نمیتوان هرکدام را به یک مقدار داخل قوری ریخت. انواع چای ایرانی شمال براساس کیفیت به عبارت زیر است:

1.چای زرین سرچین 

2.چای ممتاز   

3. چای قلم 

4. چای شکسته 

مقدارهای استاندارد برای دم کردن یک وعده چای به شرح زیر است:

چای زرین : ۱ تا 1.5 پیمانه

چای ممتاز : ۲ پیمانه

چای قلم: 2.5پیمانه

چای شکسته : ۳ تا 3.5 پیمانه

بهتر است به جای استفاده از چای ساز، از سماور یا کتری و قوری برای دم کردن چای استفاده کنید. سعی کنید حتماً از قوری چینی برای طبخ چای استفاده نمایید. این به این معنا نیست که نمی توان از قوری استیل و یا پلاستیکی استفاده کرد،هدف این است که همه عطر و طعم و رنگ چای شمال در فنجان شما به بهترین شکل پدیدار شود.

سعی کنید از کتری های آلومینیومی، ظروف مسی یا برنجی استفاده نکنید. این ظروف اگرچه در قدیم استفاده می شده اند، افزون بر آن که مزه، طعم و حتی عطر چای را عوض می کنند، به سبب ایجاد واکنش شیمیایی برای حفظ سلامت مناسب نیستند.

مقدار حجم چای شمال بستگی به تعداد استکان چای مورد نیاز دارد که باید متناسب با آب قوری و اندازه قوری باشد. قوری چای هر چقدرگنجایش بیشترداشته باشد، برای دم کشیدن چای شمال مناسب تر است. برای طبخ چای شمال، باتوجه به نوع چای خشک، مقدار چای که برمبنای قاشق غذاخوری درقوری ریخته میشود، متفاوت است ولی حداقل دو تا سه قاشق غذاخوری پر، برای تهیه هر وعده دم کردن نوشیدنی چای لازم است(بهتر است قبل از ریختن آب در قوری بگذارید قوری بهمراه چای خشک حدود 2 دقیقه برروی سماور بماند تا قوری و چای خشک همزمان گرم شود و بعد از این مدت آب را اضافه نمایید.). در مرحله بعد نصف فضای قوری را از آب جوش پرکنید آب کتری یا سماور باید کاملا جوش باشد و زلال شده باشد (آب، یک بند بیشتر از مقدار چای باشد)  سپس این قوری را به مدت 10 تا 15 دقیقه درمجاورت گرمای غیرمستقیم قرار دهید. دقت داشته باشید پس از جوش آمدن آب، شعله زیر سماور را کم کنید تا صدای قل قل جوشیدن آب پایان یابد. پس از گذشت حدود 15 دقیقه، چای دم کشیده با بوی خاص چای شمالی همراه خواهد بود که نشاط آوراست.  بهترین زمان مصرف چای، 10 الی 15 دقیقه بعداز دم کشیدن می باشد ولی میتوان در بازه زمانی 1 تا 3 ساعته نیز از چای  دم کشیده شده استفاده کرد.

چای سیاه ایرانی - آموزش دم کردن چای ایرانی - چای ممتاز ایرانی - چای قلم ایرانی - خرید چای ایرانی

نکات مفید


  • نوع آب مصرفی برای جوشاندن بسیار تاثیرگذار است در صورت امکان بهتر است از آب معدنی یا آب تصفیه شده برای جوشاندن استفاده نمایید.

  • اگر می خواهید از خود یا مهمانانتان بهتر پذیرایی کنید، یادتان باشد آب سرد در سماور بریزید. احتمالا پیش آمده که بر سطح چای درون استکان یا فنجان خود لکه هایی مثل اثرات چربی ببینید. این لکه ها نشان می دهد آب گرم یا حتی داغ در سماور ریخته شده. استفاده از آب گرم برای زود جوش آمدن سماور، علاوه بر کاهش کیفیت و مزه، به شکل و ظاهر چای هم لطمه می زند.

  • بهتر است در هر مرتبه دم کردن چای، آب سماور را عوض کنید. آبی که به مدت طولانی یا چند بار جوشیده طعم و خاصیت چای را کاهش می دهد.

  • یکی از عادت های غلط ما در نوشیدن چای همراهی آن با قند یا شکر است. قند و شکر محلول در چای خواص مفید آن را از بین می برد و در برخی موارد مضراتی هم در پی دارد. اگر نمی توانید، کم کم، خودتان را عادت دهید چای را بدون قند بنوشید. پس از مدتی قند را کاملا کنار خواهید گذاشت و بامزه واقعی چای بیشتر کنار خواهید آمد؛ فواید درمانی، دارویی و حتی اقتصادی بیشتری هم نصیبتان می شود!

  • یک نکته قابل توجه این است که  بهتر است چند نوع چای را باهم مخلوط کنید تا چای بهتری از نظر طعم و رنگ داشته باشید. یا می توان برای دم کردن چای از گیاهان معطر استفاده کرد آن را با چای مخلوط کرد تا طعم بهتری بگیرد.

  • اگر میخواهید چای زودتر دم بکشد پارچه ای روی قوری قرار دهید و پس از دم کشیدن پارچه را بردارید.

  • برای نگهداری چای دم کرده به مدت طولانی تفاله را از چای جدا کنید و چای بدون تفاله را داخل قوری برگردانید.

  • پس از تمام شدن چای دم کشیده شده استفاده مجدد از تفاله های چای و ریختن مجدد آب کار صحیحی نیست و باید از نو چای عوض شود.

چای سیاه ایرانی - آموزش دم کردن چای ایرانی - چای ممتاز ایرانی - چای قلم ایرانی - خرید چای ایرانی


هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده.

دیدگاه خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید!
دیدگاه شما با موفقیت ارسال شد. پس از تایید توسط مدیریت فروشگاه دیدگاه شما در لیست دیدگاه های این مطلب نمایش داده خواهد شد.