روش های نگهداری برنج خام در خانه

صدرا حسینی

31 شهریور 1399
روش های نگهداری برنج خام در خانه

برنج یکی از خانواده های غلات است که در خانه هر ایرانی یافت می شود برای نگه داری این ماده غذایی پر مصرف و جلوگیری از کرم زدن و آفت زدن آن چندین نکته را باید ذکر کرد.

شاید برای شما هم این سؤال پیش آمده باشد که آفت برنج چیست؟ چه شکلی است؟ و چگونه می‌شود آن را از بین برد؟ در اثر رطوبت و گرما، تخم آفت‌هایی در برنج رشد و تکثیر می‌یابند. به آفت‌های برنج شپشک می‌گویند. البته در قدیم این آفت به جوجو هم معروف بوده است. این حشره سر خرطومی از مورچه کوچک‌تر و رنگ آن قهوه‌ای است. شپشک، طول عمری نزدیک به ۴‌ماه دارد و هنگام تخم‌ریزی قادر است ۴۰۰ تا ۵۰۰ تخم بگذارد. اگر 2یا 3تا از این حشره وارد برنج شوند پس از 2یا 3هفته، تمام برنج را فرامی‌گیرند.

حشره برنج - آفت برنج - شپشک برنج - ایزی - ایزی در برنج - از بین بردن آفت برنج - از بین بردن شپشک برنج

 در ادامه به برخی از کارسازترین روش های نگهداری از برنج اشاره می کنیم:

قابل ذکر است که هرچه رطوبت محیط نگهداری برنج کمتر باشد، بهتر است.

نگهداری برنج خام در یک ظرف مناسب، کمک بسیاری به تحقق این هدف می‌کند. اطمینان حاصل کنید که ظرف برنج را در محیطی خنک، تاریک و خشک قرار می‌دهید تا این ماده غذایی تازگی خود را برای مدت طولانی‌تری حفظ کند.

یکی از بهترین ظرف هایی که برای نگهداری برنج گفته خواهد شد، کیسه پارچه ای است. به شرطی که جنس کیسه پارچه ای کاملاً از نخ طبیعی باشد و در آن از پلاستیک استفاده نشده باشد. چون به مرور زمان پلاسیتک رطوبت و گرما را در خود نگه می‌دارد و بر کیفیت برنج تاثیر منفی خواهد گذاشت. بر خلاف کیسه پلاستیکی، کیسه نخی رطوبت را از برنج می گیرد و موجب افزایش طول عمر برنج می شود. یکی از معایب کیسه های نخی این است که زود پاره می شود و چهره زیبایی به آشپزخانه نمی دهد.

اگر از پارچه نخی استفاده می‌کنید، درون کیسه چند حبه سیر قرار دهید. این کار باعث می شود که از ورود حشرات به کیسه برنج و خراب شدن آن جلوگیری کند. اضافه کردن مقداری نمک و یا قرار دادن مقداری چوب زردچوبه یک گزینه دیگر برای جلوگیری از ورود حشرات است.

قراردادن سیر در برنج برای جلوگیری از آفت برنج

نگهداری از برنج در ظروف پلاستیک مات گزینه بدی نیست اما به شرطی که حتما پلاستیکی که برای نگهداری برنج انتخاب می کنید، حتماً از مواد اولیه مرغوب و درجه یک ساخته شده باشند. اگر جنس پلاستیک شما خوب نباشد، قطعاً به مرور زمان بو و طعم برنج تحت تاثیر پلاستیک قرار خواهد گرفت و برنج آن کیفیت همیشگی خود را به راحتی از دست می دهد. و باید دقت شود که ظرف، کاملا خشک باشد تا رطوبت آن وارد برنج نشود. ظرف شیشه ای به شرطی که مات باشد یک گزینه بسیار مناسب برای نگهداری برنج می باشد. همچنین بر خلاف ظرف پلاستیکی با طعم و عطر آن تغییر نمی کند. و باید دقت شود که دور از نور خورشید قرار بگیرد.

نگهداری برنج در ظروف بزرگ پلاستیکی در بسته

استفاده از ظرف فلزی که دوجداره باشد و فقط لایه خارجی آن از فلز باشد و لایه داخلی از پلاستیک باشد، گزینه مناسبی برای نگهداری برنج است. اما اگر قرار باشد که برنج در یک ظرف فلزی ساده نگهداری شود و برنج در معرض تماس با فلز باشد. گزینه خوبی برای نگهداری برنج نیست.

سعی کنید برنج را در هر ظرفی که می‌ریزید و مخصوصاً کیسه نخی، در ظرف را حتما بسته نگهدارید. باز بودن در ظرف به مرور زمان باعث می شود که عطر و بوی برنج از بین برود.

همانطور که گفته شد برنج باید در جای خشک وخنک و به دور از رطوبت نگهداری شود و همچنین دور از نور آفتاب قرار بگیرد. زیرا رطوبت و گرما باعث زود خراب شدن برنج خواهد شد.

تمیز کردن ظروف نگهداری برنج بسیار مهم است. همانطور که گفته شد به طور معمول این ماده غذایی را می‌توان در ظروفی از جنس فلز، شیشه، پلاستیک و ... نگهداری کرد، اما این ظروف باید کاملا تمیز باشند. برنج انبار شده اکسیژن بسیاری جذب می‌کند، به خصوص اگر در محفظه‌ای مهر و موم شده همراه با یک جاذب اکسیژن نگهداری شود، بنابراین ظرف تمیز برای نگهداری برنج بسیار توصیه می‌شود. حتی اگر برنج را در شرایط بسیار عالی نگهداری کنید، بدون رعایت کردن این اصل، کیفیت آن افت خواهد کرد.

اگر بخواهید میزان زیادی برنج را برای طولانی مدت نگهداری کنید بهتر است از قرص برنج برای جلوگیری از آفت زدگی و حشره زدگی استفاده کنید. قرص برنج نیز بویی مانند سیر یا ماهی گندیده دارد که موجب جلوگیری از ورود حشرات می شود. اگر از قرص برنج استفاده کردید، وقتی که بخواهید برنج را مصرف کنید به خوبی آن را بشویید، زیرا قرص برنج بسیار سمی و کشنده می باشد. البته برای جلوگیری از تماس قرص برنج با برنج ها بهتر است که قرص را درون یک قوطی کبریت خالی قرار دهید تا از تماس مستقیم با برنج جلوگیری شود.

قرص برنج - نگهداری برنج با قرص برنج

در مناطق گرم و مرطوب، می‌توان برنج خام را در یخچال نگهداری کرد. برای این منظور باید از ظروفی که درب آنها کاملا بسته می‌شود استفاده کنید، تا رطوبت وارد ظرف نشود.

برای ذخیره سازی کوتاه یا بلند مدت برنج، باید آن را در معرض هوا قرار داد، زیرا برخلاف سایر خوراکی‌ها، برنج به مقداری تهویه نیاز دارد تا از فساد آن جلوگیری شود. توجه داشته باشید که اگر برنج را در ظروف دربسته و مهر و موم شده انبار کنید، محیط بهتری برای تولید مثل آفات و حشرات ایجاد کرده‌اید. هوای گرم، اصلی‌ترین دلیل آفت زدن برنج است، این ماده غذایی اگر در معرض هوای گرم قرار بگیرد، «عرق می‌کند» و حشرات و آفات ناخواسته در محیط مرطوب آن شروع به رشد می‌کنند.

 و در نهایت باید ذکر شود که حتی در دمای سرد انباری منزل، مقداری رطوبت و گرما وجود دارد. همانطور که می‌دانید برنج خام در چنین شرایطی کیفیت خود را از دست می‌دهد، بنابراین توصیه ما این است که برنج را هربار برای مصرف کوتاه مدت خریداری و از انبار کردن آن حتی الامکان اجتناب کنید.

و نهایتا اگر متوجه شدید به هر دلیلی برنج آفت زده شده و شپشک در آن وجود داره باید اقدامات زیر را انجام بدید:

  • مرحله اول سریع برنج را از انبار خارج کنید و محل را کاملا پاکسازی کنید؛ به طوری که هیچ حشره‌ای وجود نداشته باشد.

  • مرحله دوم بعد از آن برنج را به مدت چند روز در مکانی پهن کنید (بطوری‌ که نور مستقیم آفتاب به آن نخورد) تا حشرات زنده از آن به طور کامل خارج شوند و برای حشرات مرده هم میتوانید یا خودتان بصورت دستی آنها را جدا کنید یا بوسیله باد پنکه آنها را خارج سازید.

  • مرحله سوم دوباره برنج را در ظرف مناسب قرار دهید.

 

هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده.

دیدگاه خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید!
دیدگاه شما با موفقیت ارسال شد. پس از تایید توسط مدیریت فروشگاه دیدگاه شما در لیست دیدگاه های این مطلب نمایش داده خواهد شد.