ممنوعیت فصلی واردات برنج خارجی از ابتدای شهریور ماه سال ۱۳۹۹

صدرا حسینی

01 شهریور 1399
ممنوعیت فصلی واردات برنج خارجی از ابتدای شهریور ماه سال ۱۳۹۹

ممنوعیت فصلی واردات برنج از ابتدای شهریور ماه


بنا به گزارش معاون گمرک کشور، واردات برنج خارجی از ابتدای شهریور ماه ۱۳۹۹ تا ابتدای آبان ماه همین سال ممنوع شد. جناب دکتر ارونقی توضیح دادند با تصمیم ستاد مدیریت بازار و با هدف حمایت از تولید برنج ایرانی و کشاورزان شالیکار، واردات برنج خارجی به کشور ممنوع شد.

با توجه به وجود ظرفیت های تولید ملی برنج ایرانی در سال های اخیر و کاهش خشکسالی و کم آبی در بیشتر استان های شالیزاری کشور از جمله استان های شمالی و جنوبی، انتظار تولید بیشتر برنج ایرانی در سال ۱۳۹۹ وجود داشت. تصمیم ستاد تنظیم بازار و گمرک کشور با ممنوعیت فصلی واردات برنج عامل حمایتی از کشاورزان و برنج کاران ایرانی خواهد بود.

ایشان فرمودند این ممنوعیت قرار بود در ابتدای مرداد ماه عملی شود که با تصمیمات ستاد تنظیم بازار اجرای آن ابتدای شهریور ماه شروع شد. طبق این ممنوعیت امکان ثبت سفارش جدید برای برنج خارجی متوقف شد.

مقایسه واردات برنج خارجی نسبت به سال گذشته


بنا به گزارش جناب دکتر ارونقی، معاون فنی گمرک کشور در ۵ ماه نخست سال ۱۳۹۸ حدود ۹۰۰ هزار تن واردات برنج داشتیم. 

واردات برنج خارجی در سال ۱۳۹۹ تا ابتدای شهریور ماه بالغ بر ۴۴۲ هزار تن بوده که تا به امروز از گمرکات کشور ترخیص شده اند. البته ایشان اشاره کردند که در حال حاضر حدود ۳۰۰ هزار تن برنج وارداتی دیگر که قبل از شهریور ماه ثبت سفارش و در انبارهای گمرک دپو شده اند. این حجم از برنج های وارد شده درحال انجام مراحل تامین ارز برای ترخیص نهایی بوده و بزودی وارد بازار خواهند شد.

با احتساب مجموع برنج وارداتی ترخیص شده و دپو شده در انبارهای گمرکی، در پنج ماه اول سال ۱۳۹۹ حدود ۷۴۲ هزار تن واردات برنج خارجی داشتیم که معادل حدودا ۱۸ درصد کاهش واردات برنج نسبت به سال ۱۳۹۸ می شود.

ایشان دلیل مجوز ترخیص برنج های وارد شده و موجود در انبار گمرک را نیاز بازار و نیز رعایت حقوق واردکنندگان و همچنین تصمیمات ستاد تنظیم بازار عنوان کردند.

باید دید با اعمال این محدودیت فصلی واردات برنج خارجی، شاهد چه تغییراتی در میزان و قیمت فروش برنج ایرانی، محصول کشاورزان زحمت کش شالیکار ایجاد خواهد شد.

هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده.

دیدگاه خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید!
دیدگاه شما با موفقیت ارسال شد. پس از تایید توسط مدیریت فروشگاه دیدگاه شما در لیست دیدگاه های این مطلب نمایش داده خواهد شد.