چرا برنج فریدونکنار معروف است؟

صدرا حسینی

23 اردیبهشت 1399
چرا برنج فریدونکنار معروف است؟

برنج فریدونکنار


استان مازندران در شمال کشور بعنوان نگین تولید و صادرات برنج در ایران است. این استان همه ی نیاز های لازم برای رشد محصول برنج را داراست، از آب و هوای مناسب گرفته تا زمین های فوق العاده حاصل خیز و آب کافی برای کشت برنج. بطور کلی برنج برای رشد، به آب و هوای گرم نیاز دارد، یعنی بعد از نشاء برنج، باید آفتاب کافی به این محصول برسد تا مرغوبیت خود را از دست ندهد. اگر آفتاب زیاد باشد باعث سوختن برنج و اگر کم باشد باعث دیر رسیدن و سبز ماندن برنج میشود. استان مازندران آب و هوای مناسب و مورد نیاز برای محصول برنج را به همراه مکمل های آن یعنی خاک حاصل خیز و آب کافی را دارا است.

در استان مازندران برنج فریدونکنار جزء معروف ترین برنج های کشور و خاورمیانه است، هرساله مقادیر زیادی از این برنج با قیمت های بسیار بالا به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر میشود.

 برنج فریدونکنار در مقایسه با برنج های دیگر که در شمال کشت می شود از عطر و طعم و قد کشیدگی بهتر و بیشتری برخوردار است. همچنین برنج فریدونکنار خوش خوراک ودارای هضمی آسان است و به دلیل به کار گرفتن میزان کم سموم و کود های شیمیایی از نظر بهداشتی نیز تضمین شده است.

یکی از دلایل خوش کیفیت بودن برنج فریدونکنار این است که شالیزارهای فریدونکنار در واقع همان تالاب هایی هستند که به مدت چندین ماه مکان امنی برای انواع پرندگان مهاجر هستند. وجود این پرندگان مهاجر که اغلب تعداد آنها به میلیون ها پرنده می رسد، به مدت ۵ تا۷ ماه در شالیزارهای فریدونکنار، باعث تزریق مقادیر زیادی فضله و کودهای پرندگان به صورت تدریجی به شالیزار شده و این کودهای طبیعی رها شده توسط پرندگان به دلیل دارا بودن مقادیر زیادی ازت و فسفرموجب غنی شدن خاک شالیزارهای منطقه شده و مصرف انواع کودهای شیمیایی را به حداقل ممکن می رساند. ضمن اینکه این پرندگان با تغذیه انواع حشرات و کرم ها، نیاز به مصرف سموم، جهت دفع آفات در مزارع شالیزارهای فریدونکنار را به حداقل می رسانند.

سازمان ملل متحد در سال ۱۳۸۱ برای حفاظت از پرندگان مهاجر در تالاب های فریدونکنار اقدام به کنترلِ کاهش سموم برای امنیت این پرندگان در فریدونکنار نموده است و کشاورزان را تشویق به تولید محصولات کشاورزی از جمله برنج با روش های طبیعی و بدون مواد شیمیایی کرده اند. در این روش کشاورزان فریدونکناری آموخته اند که در کشت برنج از روش های تلفیقی استفاده کنند و علاوه بر پرندگان مهاجر از حیواناتی نظیر مرغ، اردک و ماهی استفاده کنند تا علاوه بر افزایش درآمد کشاورزان موجب کاهش مصرف مواد شیمیایی نیز شود.

یکی از نکات مهم و قابل توجه در رابطه با برنج فریدونکنار این است که تالاب های مذکور به علت نداشتن جریان، دمای بالاتری نسبت به آب رودخانه ها دارند و هرچه آب،دمای مناسب تری داشته باشد مسلما برنج با کیفیت، خوشپخت و خوش عطر تری ،نسبت به محصولات زمین های کشاورزی که از آب سرد چشمه استفاده میکند خواهیم داشت.

همچنین آبیاری شالیزارهای فریدونکنار از طریق رودخانه ای است که مواد رسوبی، املاح و مواد معدنی فراوانی به همراه خود دارد و چون دارای قلیاییت و هدایت الکتریکی بالایی است که از شاخص های مهم در حاصلخیزی طبیعی آب و خاک محسوب می شوند، نیاز بسیار کمتری به مصرف کودهای شیمیایی ازته و فسفره برای باروری دارند.   

زمین های شالیزاری حاصلخیز فریدونکنار | نشا برنج در فریدونکنار

یکی دیگر از دلایل قابل توجهی که برنج فریدونکنار را مرغوب کرده است خاک زمین های زراعی فریدونکنار است که شامل مقادیر زیادی میکروارگانیسم و موجودات ریز در آن است که موجب تهویه خاک می شود و همین امر موجب مصرف کمتر کود های شیمیایی در این خاک شده و بر کیفیت برنج تاثیر می گذارد.

پس برنج فریدونکنار به لطف آب و هوا و طبیعت منحصر به فرد فریدونکنار جزء یکی از بهترین و با کیفیت ترین انواع برنج های ایرانی است.

زمین حاصلخیز فریدونکنار و آب و هوای معتدل خزری و بافت ویژه جنگلی باعث شده انواع مختلف برنج قابلیت کشت را در زمین های این شهرستان داشته باشند اقسام برنج های دسته گرم و سرد در این شهرستان قابلیت کشت را دارند:

  •  دسته گرم ( طارم محلی، برنج هاشمی، طارم بینام، طارم سنگی، طارم صدری و… )

  •  دسته سرد ( برنج فجر، فجر سوزنی، برنج شیرودی و… )

برنج های دسته گرم مانند طارم با توجه به پخت و عطر و بوی مناسب بیشترین رضایت را نزد مشتریان و مصرف کنندگان را داشته است. طارم شامل زیر مجموعه هایی از انواع برنج است. در واقع نام کلی ای برای تعدادی از برنج های خوب و خوش پخت است که کاشت آن در همه مناطق شمال از روستاهای گیلان گرفته تا مازندران و گلستان ، وجود دارد. طارم هاشمی مازندران  و در کنار آن طارم عطری محلی مازندران، از برنج های خوش عطر و خوش طعم است که پخت و عطر آن ، موجب شده است که طرفداران زیادی را در سرتاسر کشور پیدا کند. بهترین نوع برنج فریدونکنار نیز از نوع طارم هاشمی و طارم محلی است که در کشور زبانزد خاص و عام است.

 در بین انواع برنج های دسته گرم، برنج های کشت دوم بدلیل آمادگی مناسب زمین کشاورزی بخاطر برداشت کشت اول و گرمایی آفتاب تابستان که مستقیما بر خزانه می تابد و تابش آفتاب پاییزی در رشد و نمو برنج بعد از نشا دلیل بر مقبولیت برنج کشت دوم در بین سایر انواع برنج در کشور گردیده است.

دیدگاه بازدیدکننده ها

بنیامین

کشت اول از کشت دوم پنجاه درصد ارزون تره؟

4 سال پیش

صدرا حسینی

سلام. قطعا اینطور نیست. به احتمال زیاد شما قیمت برنج ارگانیک را با برنج کشت دوم مقایسه کردین. برنج ارگانیک بخاطر کمیاب بودن و سالم تر بودن (بدون مصرف سموم کشت می شود) نسبت به برنج های کشت شده به روش سنتی قیمتی حدود دو برابر در بازار دارد. میتواند پست مربوط به برنج ارگانیک مجله را نیز مطالعه کنید.

4 سال پیش

دیدگاه خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید!
دیدگاه شما با موفقیت ارسال شد. پس از تایید توسط مدیریت فروشگاه دیدگاه شما در لیست دیدگاه های این مطلب نمایش داده خواهد شد.