با برنج طارم هاشمی فریدونکنار بیشتر آشنا شویم

صدرا حسینی

24 اردیبهشت 1399
با برنج طارم هاشمی فریدونکنار بیشتر آشنا شویم

برنج طارم


برنج طارم از مرغوب ترین برنج های کشور است که نخستین بار در شهر طارم استان زنجان کشت شده است به همین دلیل این نام بر روی آن گذاشته شده است. این برنج از محبوب‌ترین برنج‌های ایرانی است که امروزه در بیشتر شهرهای استان مازندران کشت می‌شود.

برنج طارم درجه یک، از مرغوب‌ترین برنج‌های دنیا است. که سفید رنگ، دانه‌بلند و خوش‌طعم است. این برنج خوش‌عطر در بیشتر استان‌های شمالی کشت می‌شود ولی مرغوب‌ترین نوع آن، مربوط به شهرستان فریدونکنار است. و بیشترین مقدار کشت برنج طارم در این استان و در این شهرستان انجام می‌شود.

طارم با توجه به محل یا نوع کشت به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که هر کدام ویژگی خاصی دارند؛ برنج‌های طارم هاشمی، طارم امراللهی، طارم صدری، طارم محلی، طارم دیلمانی، طارم عسگری، سنگ طارم از زیرشاخه های آن هستند. که طارم هاشمی از دیگر برنج های نام برده مرغوب تر و خوش پخت تر است.

این برنج دارای انواع ویتامین‌های مورد نیاز بدن، مانند ویتامین D، ویتامین B، کلسیم، فیبر، آهن و غیره است؛ به همین دلیل خواص متعددی دارد و مصرف آن برای پیش‌گیری از برخی بیماری‌ها توصیه شود.

برنج طارم باعث تقویت عملکرد دستگاه ایمنی، پیشگیری از استرس و اضطراب، پیشگیری از ابتلا به سرطان ریه، تقویت کارآیی و عملکرد سلول‌های مغز، تقویت عملکرد قلب، تقویت پوست و مو، تقویت ماهیچه و… می‌شود.

برنج کشت اول ابتدای بهار کاشته و اواسط تابستان برداشت می‌شود. اگر بلافاصله بعد از کشت اول برنج کاشته شود، در پاییز برنج کشت دوم (یا به اصطلاح برنج دونوج) برداشت می‌شود.

برنج طارم کشت دوم اغلب نیمه اول مرداد در دابودشت و فریدونکنار کاشته می‌شود. برنج کشت دوم در مراحل کاشت، داشت و برداشت تفاوتی با برنج کشت اول ندارد، ولی دسترسی بیشتری به منابع آب و خاک دارد و به همین دلیل کیفیت بهتری دارد و مغذی‌تر است. 

برنج هاشمی


برنج هاشمی یکی از شناخته شده ترین انواع برنج در ایران است. به دلیل خوش پخت بودن و همچنین عطر و طعم بی نظیر آن در مقایسه با سایر برنج ها طرفداران زیادی داشته است. این نوع برنج حتی بعد از گرم کردن مجدد کیفیت اولیه خود را دارد. 

گفته می‌شود که برای اولین بار در سال  ۱۳۶۴ کشاورزی به نام یوسف هاشمی آن را کشف کرد. این نوع از برنج پر محصول را در روستایی به نام چاپارخانه در اطراف شهری به نام خمام در شمال شرقی استان گیلان شناسایی کرد. از سال ۱۳۷۰ تولید این برنج به طور انبوه و گسترده ای در ایران دنبال شد. به تدریج کاشت برنج هاشمی علاوه بر استان گیلان در مناطق وسیعی از استان مازندران و همچنین گلستان مورد کاشت و برداشت قرار گرفت. اکنون در بیش از 100 هزار هکتار از زمین های گیلان و مازندران و بخشی از گلستان این برنج کشت می شود. و به دلیل ویژگی هایی که دارد مورد استقبال مردم نیز قرار گرفته است. برنج هاشمی در شالیزار های استان های مازندران نیز به صورت انبوه کشت می شود و دارای کیفیت بالایی است که شهر فریدونکنار واقع در استان مازندران به داشتن این نوع برنج آن هم به صورت مرغوب معروف است.

برنج هاشمی دو نوع کلی دارد: برنج هاشمی سرد و برنج هاشمی گرم. نوع سرد آن ، ساقه باریک تری نسبت به نوع گرم دارد. منظور از سرد بودن برنج هاشمی ، سرد بودن در طبع و مزاج نیست که در طب سنتی گفته می شود؛ بلکه منظور آن است که نوع سرد برنج هاشمی ، یک هفته تا ده روز دیرتر از نوع گرم تر آن می رسد. که به گفته خود یوسف هاشمی نوع سرد برنج هاشمی بهتر  از نوع گرم آن می باشد.

طول خام دانه در هاشمی ۷/۶ میلی متر و طول دانه بعد از پخت به ۱۳/۱ میلی متر هم می رسد و دارای درصد آمیلوز ۲۰/۱ می باشد.

برنج هاشمی  از آن گونه برنج های  ایرانی است که در برابر آفت های برنج ، مقاوم است. به دلیل باریک بودن ساقه ، مانع حضور کرم ساقه خوار درون خود می شود. و به همین دلیل، سم کمتری برای دفع آفت در آن استفاده می شود.

کرم ساقه خوار، کرمی است که در ساقه زندگی می کند؛ و هر چه جایش بزرگ تر باشد، شرایط برای زندگی آن فراهم تر است و بهتر از ساقه تغذیه خواهد کرد. اما برنج هاشمی ، این اجازه را به این کرم ، نمی دهد. ساقه باریک این برنج، سبب می شود که کرم ساقه خوار نتواند به راحتی در آن ساکن شود.

برنج هاشمی جزو برنج های قدبلند به حساب می آید. یعنی ساقه و خوشه آن بلندتر  از برنج های دیگر است. تعداد شلتوک هایی که در طول خوشه قرار گرفته اند باعث می شوند که قد برنج بیشتر شود.

برنج هایی مثل برنج هاشمی توسط کشاورزان زحمت کش کشور بهره برداری شده اند و هیچ پشتوانه دولتی به دنبال آنها نبوده، تنها به دلیل استقبال دیگر کشاورزان برنج در شمال ایران بوده که تا کنون پا بر جا مانده است.

برنج طارم هاشمی فریدونکنار | برنج طارم هاشمی کشت اول | برنج طارم هاشمی کشت دوم | برنج طارم هاشمی ارگانیک

برنج طارم هاشمی


برنج طارم را میتوان در کنار برنج هاشمی از مرغوب ترین گونه برنج های ایرانی نام برد.  با ترکیب کردن این دو برنج، برنج طارم هاشمی بوجود می آید که طارم هاشمی در مقایسه با طارم عطری، درشت تر است و پخت بیشتری دارد و بیشتر ری می‌کند. 

برنج طارم هاشمی را میتوان یکی از خوش پخت ترین برنج های ایرانی نامید. این برنج به دو دسته طبع گرم و سرد تقسیم می شود. منبع اصلی برنج طارم هاشمی شهرستان فریدونکنار می باشد، کشاورزان فریدونکناری همانطور که ذکر شد با ترکیب کردن برنج طارم و برنج هاشمی در زمان پاشیدن بذر در خزانه از این برنج بهره برداری می کنند. برنج طارم هاشمی جزو پرطرفدارترین برنج در استان مازندران و حتی ایران می باشد. علاوه بر فریدونکنار اکثر کشاورزان شهر های همجوار فریدونکنار مانند بابلسر و ... اقدام به کشت این نوع برنج می کنند.

برنج طارم هاشمی دارای ظاهری دانه بلند و چاق است و رنگ آن سفید متمایل به کرم است این برنج هم به صورت کشت اول و هم به صورت کشت دوم تولید می شود که برنج طارم هاشمی کشت دوم از کیفیت بسیار بالایی نسبت به کشت اول برخوردار است.

این برنج معطر، بعد از پخت، نرم بوده و شکل ظاهری آن مناسب و از نظر مزه، بسیار خوش طعم محسوب می شود. طول دانه خام برنج دم سیاه 7.5 میلی متر، طول دانه پخته آن 12.15 میلی متر و عرض دانه خام آن 1.87 میلی متر است.

برنج طارم هاشمی را می توان برنجی نامید که توسط کشاورزان توسعه داده شده  و مراکز تحقیقاتی و سازمان های دولتی هیچ نقشی در ترویج آن ندارند. علت بازار پسندی و محبوبیت بالای این محصول را می توان ماندگاری بالای این محصول عنوان کرد به طوری که تا ساعت ها بعد از پخت نرمی و طعم خوب خود را حفظ می کند.

برنج طارم هاشمی را نیز مانند برنج هاشمی می توان به دو دسته سرد و گرم دسته بندی کرد، نوع سرد این محصول دارای ساقه باریک تر نسبت به نوع گرم آن می باشد و چند هفته دیرتر به عمل می آید و از لحاظ کیفی بهتر از نوع دیگر می باشد. برنج طارم هاشمی در سه استان مازندران، گیلان و گلستان کشت می شود و بیش از صد هزار هکتار از زمین های این استان را شامل می شود. و منبع اصلی آن همان طور که گفته شد در شهرستان فریدونکنار واقع در استان مازندران است.

فروشگاه اینترنتی برنج فریدونکنار همواره سعی دارد بهترین و با کیفیت ترین برنج طارم هاشمی را به تمام نقاط کشور عرضه کند. هم اکنون می توانید با کلیک کردن بر روی لینک های زیر از محصولات متنوع ما دیدن فرمایید و با اطمینان کامل سفارش دهید:


هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده.

دیدگاه خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید!
دیدگاه شما با موفقیت ارسال شد. پس از تایید توسط مدیریت فروشگاه دیدگاه شما در لیست دیدگاه های این مطلب نمایش داده خواهد شد.