خواص برنج سفید

صدرا حسینی

01 فروردین 1399
خواص برنج سفید

برنج یکی از غذاهای سالم برای رژیم غذایی مناسب است که به هیچ عنوان نباید از رژیم غذایی حذف شود.

پس از برداشت برنج از شالیزارها، برنج بطور مستقیم قابل مصرف نیست و باید ابتدا پوسته رویی آن را جدا کرده تا قابل مصرف و وارد بازار شود. دانه شلتوک به ترتیب از خارج به داخل ، شامل پوست برنج است که در موقع کوبیدن برنج آن را از شلتوک می گیرند و پس از آن غشای قهو ه ای رنگی است که قسمت عمدۀ ویتامینها و مواد معدنی برنج در آن قرار دارد و در  آخر مغز سفید پر از نشاسته برنج است که پس از سفید کردن برنج قهو ه ای و برداشتن غشای بیرونی به صورت برنج سفید در بازار عرضه می شود.

با گرفتن پوست و سفید کردن دانه برنج مقداری از ویتامین ها و خواص ضد التهابی برنج از بین می رود زیرا این مواد بیشتر در پوسته برنج قرار دارند. و همچنین مقدار این مواد در طول نگهداری و انبار کردن برنج به تدریج کاهش می یابد.

طبیعت برنج


اگر برنج به صورت چلو و آبکش کرده باشد یعنی به عبارتی آب آن را گرفته باشند طبیعت آن کمی سرد است اما اگر آن را به صورت کته طبخ کنند طبیعت گرمی دارد. اما در کل طبع برنج خشک است.

خواص برنج


از جمله ویتامین های موجود در برنج عبارتند از : اسید فولیک(از خانواده ویتامین B)، تیامین(B1)، ریبوفلاوین(B2)، نیاسین(B3)، ویتامین E و .. همچنین برنج دارای املاحی مانند : آهن، فسفر، پتاسیم و سدیم است.

اسید فولیک برای بلوغ و رشد گلبول های قرمز و ساخت DNA و RNA نقش اساسی دارد. تیامین نقش مهمی در تبدیل گلوکز به انرژی دارد و موجب سلامت مغز، قلب و اشتهای خوب می شود. ریبوفلاوین برای تولید انرژی و حفظ بافت پوست و چشم ضروری است. نیاسین نیز مانند تیامین گلوکز را به انرژی تبدیل می کند و برای سلامت پوست و عملکرد مناسب دستگاه گوارش مفید است. ویتامین E موجب کاهش خطر اکسیداسیون در سلول ها و بافت های بدن می شود.  کلسیم موجود در برنج بسیار کم است و وجود کلسیم در مواد غذایی به استحکام دندان ها، استخوان ها و عضلات بدن کمک می کند. آهن موجود در برنج موجب تشکیل هموگلوبین می شود که با تولید هموگلوبین از کم خونی جلوگیری می شود.  همچنین وجود کربوهیدرات ها در برنج موجب عملکرد بهتر مغز می شود. فسفر در سوخت و ساز بدن و ساخت استخوان و دندان نقش مهمی ایفا می کند. پتاسیم نقش تولید پروتئین و حفظ تعادل مایعات در بدن را دارد. سدیم نیز به حفظ تعادل مایعات در بدن می پردازد.

ویتامین های موجود در برنج موجب بهبود متابولیسم بدن می شوند این ویتامین‌ها پایه‌ و اساس متابولیسم بدن، سلامت سیستم ایمنی و عملکرد کلی ارگان‌های بدن را تشکیل می‌دهند. می‌دانیم که ویتامین‌ها، برای بسیاری از فعالیت‌ها و عملکردهای بدن ضروری هستند و برنج یکی از منابع مهم برای تأمین این ویتامین‌ها به‌شمار می‌رود.

 برنج دارای مقادیر زیادی کربوهیدرات است که با خوردن آن، بدن آن را به عنوان سوخت مورد نیاز برای انجام فعالیت های روزانه استفاده می کند. کربوهیدرات پس از سوخت‌وساز در بدن به انرژی کاربردی تبدیل می‌شود. ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد ارگانیک موجود در برنج، عملکرد و فعالیت متابولیک تمام ارگان‌های بدن را افزایش می‌دهند که درنهایت به افزایش سطح انرژی منجر می‌شود.

برنج خواب آور است و خواب راحتی را ایجاد می کند. تشنگی را رفع می کند و اسهال صفراوی را درمان می کند.

تحقیقات جدید نشان می دهد که برنج در مقایسه با سایر مواد نشاسته ای نظیر سیب زمینی در مورد بیماران قند که هنوز وابسته به مصرف انسولین نشده اند، ترکیب وساخت کلسترول را کاهش می دهد و مقدار قند خون و انسولین خون را در حالت تعادل مناسبی نگه می دارد  در صورت مصرف مرتب برنج، فیبرهای موجود در آن می توانند به جذب مواد مغذی توسط اعضای بدن و سلول های خونی کمک کنند. با این فرایند، سطح قند خون افزایش نمی یابد. . برنج برای درمان فشار خون بالا و اختلالات کلیوی نیز مفید است. به دلیل مقدار بسیار اندک سدیم در برنج مصرف آن برای افرادی که فشار خون بالایی دارند مفید است زیرا سدیم بیش از اندازه در بدن به منقبض‌شدن رگ‌ها و شریان‌ها، افزایش استرس و فشار بر سیستم قلبی‌عروقی منجر می‌شود که درنهایت، فرد را به فشار خون بالا مبتلا می‌کند.

برنج مانند غلات دیگر حاوی منابعی است که در به تاخیر انداختن رشد سرطان موثر است. و طبق آزمایشات تایید شده است که سبوس برنج نیز مانند سبوس گندم موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان معده می شود.  همچنین مواد غذایی حاوی فیبر بالا مانند برنج به دلیل هضم آسان آن ها پتانسیل ابتلا به سرطان روده بزرگ، سرطان تخمدان، سرطان دهانه رحم و سرطان پستان را کاهش می دهند.

برنج برای معالجه اسهال نیز مفید است. زیرا موجب رشد باکتری های مفید در روده می شود. طبق مشاهدات محققان از دیرباز تا کنون، نتایج حاکی از آن است که محلول جوشانده برنج و نمک اسهال را در مدت زمان کم برطرف کرده و آب بدن را جبران می کند.

محققین ژاپنی برای جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه خوردن برنج را توصیه کرده اند. سنگ کلیه کلسیمی ناشی از وجود مقدار زیاد کلسیم در ادرار می باشد که با خوردن برنج، جذب  کلسیم های ناخواسته در روده متوقف می شود.

 همچنین برنج حاوی مقدار زیادی ترکیبات آنتی اکسیدانی است که موجب سالم نگه داشتن قلب می شود و از ابتلا به بیماری های قلبی جلوگیری می کند. از آن جا که برنج حاوی فیبر زیادی است به سلامت قلب کمک می کند زیرا وجود فیبر در مواد غذایی موجب گوارش بهتر می شود و در نتیجه گوارش مناسب وزن، به صورت ایده آل نگه داشته می شود و از چاقی جلوگیری می شود و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و سکته مغزی کاهش می یابد.

نکته دیگر در مورد برنج این است که مایعات موجود در بدن را کنترل می کند. در تنظیم تعادل مایعات بدن، سدیم با پتاسیم همکاری می کند. سدیم محرکی برای مغز برای مصرف آب فراهم می کند. وقتی سدیم بیش از حد مجاز در بدن باشد، احساس تشنگی خواهیم کرد. سپس عطش به دنبال مصرف آب و کلیه ها و دفع سدیم بیشتر از بین برود تا حجم خون کاهش یابد و سطح سدیم متعادل تر شود.

فیبر موجود در برنج موجب کاهش انواع مختلف سموم و باکتری ها و قارچ ها در بدن می شود و در نتیجه سلامت پوست را به ارمغان می آورد.

برنج همچنین می تواند از یبوست مزمن جلوگیری کند. فیبر نامحلول حاصل از برنج مانند یک اسفنج نرم عمل می کند که ممکن است به سرعت و به راحتی از طریق روده منتقل شود.

در زیر مقدار مواد موجود در صد گرم برنج سفید گزارش شده است:

کالری =362 کالری، آب= 12 گرم، پروتئین=6.6 گرم، نشاسته= 80 گرم، کلسیم= 25 میلی گرم، فسفر= 95 میلی گرم، آهن= 0.8 میلی گرم، سدیم= 5 میلی گرم، پتاسیم=90   میلی گرم، ویتامین ب 1= 0.06 میلی گرم، ویتامین ب 2= 0.03 میلی گرم، ویتامین ب 3=  1.5 میلی گرم، فیبر=  3.5 گرم.

هنوز دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده.

دیدگاه خود را بنویسید

برای ارسال دیدگاه ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید!
دیدگاه شما با موفقیت ارسال شد. پس از تایید توسط مدیریت فروشگاه دیدگاه شما در لیست دیدگاه های این مطلب نمایش داده خواهد شد.